Konduktiv Pedagogik

"Konduktiv pedagogik (KP) används framför allt för barn med motoriska funktionsstörningar. Även om det är en pedagogisk metod så är syftet att förbättra barnens motorik och reducera funktionsstörningarna. Metoden utvecklades i Ungern under 1940- och 1950-talen av Dr András Petö. Han utgick från att en motorikstörning består av ett inlärningsproblem och att den skadade själv genom träning kan utveckla sina motoriska färdigheter. All behandling utförs av en så kallad konduktor i en kombinerad roll som lärare, sjukgymnast, arbetsterapeut och sjuksköterska. Utrustningen är genomgående enkel i form av t ex stegpall i trä och vanliga plintar.
Det ingår i metoden att barnet skall försöka lära sig att kontrollera sin motorik och sina kroppsfunktioner utan hjälpmedel. Ett mål är självständig gångförmåga samt förmåga att klara att själv äta, klä på sig m m. En annan viktig komponent i KP är att träningen sker i grupp. Man betonar vikten av att barnet lär sig fungera i gruppen, och att gruppen påverkar barnet. Sång och rytmik ingår som viktiga moment i behandlingen. Rörelseträningen är funktionellt inriktad. Den utgår från ett basprogram som modifieras beroende på gruppens förmåga. Träningsprogrammet är intensivt och barnet är dagligen engagerat i olika strukturerade aktiviteter.

KP används i första hand för barn med Cerebral Pares (CP). CP uppstår pga en hjärnskada under fosterperioden, förlossningen eller spädbarnsperioden. Varje år föds cirka 200 barn med CP i landet. Sammanlagt finns det drygt 3 000 barn under 16 år med CP i Sverige. Hjärnskadan kan ge upphov till en motorikstörning, ofta tillsammans med andra komplikationer som t ex epilepsi, syn-, hörsel-, språk-, perceptions- och koncentrationsstörningar, mental retardation. Motorikstörningen är oftast komplex och består av flera komponenter: spasticitet, deformerade leder och skelett, störd bakgrundsmotorik (dyskinesier), kvarstående utvecklingsreflexer, störd koordination av rörelsemönster och muskelsvaghet (pares). Detta leder till olika grader av funktionshinder. Vid grava skador är barnen oförmögna till all form av funktionell motorik och behöver hjälp med alla dagliga aktiviteter. Vid moderata skador är barnen beroende av hjälpmedel och/eller personlig assistans för dagliga aktiviteter men kan oftast med dessa stödformer klara en integrerad skolgång. Vid lätta skador är barnen i princip självständiga vad gäller dagliga aktiviteter, men har vissa begränsningar i lek, fritids- och skolsituationen"

Text lånad HÄR


Detta ska eventuellt Jacob börja med.
Den 13 april så ska vi till Malmö och träffa en tjej som heter Kinga och kommer från Ungern.
Där ska hon se ifall denna träning kan vara bra för Jacob
Jag hoppas det!

Träningen är väldigt dyr
MEN
Genom koperativet vi har valt så får vi förtur till tider, kraftig rabatt. (Kostar oss nästan ingenting)
Detta är ett STORT PLUS med koperativet vi valt
Men fram tills vi har fått assistansen beviljad så får vi själva stå för kostnaderna.
Ja sen vet jag ju inte när träningen kommer att sättas igång.
Detta finns tyvärr inte i Kristianstad utan vi får åka till Malmö.
Men det kan det vara värt ju =)

Nu vill jag bara att allt ska bli färdigt med assistansen men tyvärr så tar det ju sin tid....

Kommentarer
Postat av: Solstrålens mamma

vad glad jag blir för Jacobs skull. Du vet ju hur mycket den här träningen har hjälpt solstrålen. Håller alla tummar för att Jacob tycker att det är lika roligt som min lilla tjej. Kram

2010-03-31 @ 08:14:42
URL: http://solenimittliv.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hoppas du snart får beviljat =) Sen kommer ju tyvär de jobbigaste =( att välja vilken person man ska leva med i sitt hem..

2010-03-31 @ 20:43:43
URL: http://beppii.blogg.se/

Vad du än vill säga så är det välkommet:

och du heter?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Din åsikt:

Trackback
RSS 2.0