Vad Jacob kan och inte kan! 14/3 2009

Tänkte att jag skulle bli lite duktig och skriva ner vad Jacob kan och inte kan lite då och då just för att jag själv ska kunna gå tillbaka och se förändrngarna som sker. Lätt att man glömmer bort annars.

I dagens läge så kan inte Jacob Sitta själv eller krypa eller stå med eller utan stöd eller gå såklart.
Han kan rulla från mage till rygg men inte från rygg till mage.
Han kan inte greppa om saker och hålla kvar en längre stund. Om jag sätter den i handen på honom så håller han en liten stund.
Han kan inte prata bara jollra.
Han kan men får inte äta för tillfället utan sondmatas. Ska snart opereras och få knapp i magen och därefter ska han få äta igen =)

Men han börjar lära sig lite små saker som betyder väldigt mycket för mej =)
Han har börjat att härmas lite, om man upprepar väldigt ofta..
Han kan göra indianläte med hjälp av min hand.
Om jag räknar till 3 samtidigt som jag räknar på fingrarna så vet han att något roligt är på väg, då brukar jag pussa honom i munnen så att det smackar.
Han har upptäckt sina händer och dom är väldigt populärar fast tyvärr så bitar han sig lite för ofta men jag har inte mage till att få honom till att sluta suga på händerna, inte för att jag tror att det hade gått att vänja av honom det. Men att han har upptäckt sina händer tror jag är riktigt bra för hans utveckling för seriöst så tror jag inte att det dröjer länge innan han får kläm på att greppa tag om saker som han sen för till munnen. För igår försökte han och lyckades =D fast med lite hjälp av mej men det va inte mycket, jag bara visade honom att han höll något i handen sen drog han den mot sig och efter ett litet lirkande så lyckades han till slut få in den i munnen =)


Kommentarer
Postat av: joselyne

duktig pojk... det gäller att stimulera honom bara!!! det är så otroligt att vi som har barn med nåt funktionshinder blir så glada för varje liten sak de gör. Så lyckliga vi är när det går framåt.

2009-03-14 @ 23:11:49
Postat av: Madde

Jacob är så duktig så, är så roligt när han härmar & skrattar speciellt :O) Jag älskar att även möta hans blick njuter. Kramisar massvis

2009-03-14 @ 23:53:57
URL: http://mommy.webblogg.se/
Postat av: fia

att han kan härma är en enorm tillgång , va kul att han är så frammåt . Allt dom gör är en seger i sig , och hoppas att eran måndag blir toppen .

2009-03-16 @ 09:25:51
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: Sandra

Vilken trevlig blogg =)

2009-03-16 @ 15:00:25
URL: http://munkakvarn.blogg.se/
Postat av: Miian

Jacob är helt underbar.

Så "med" och så medveten.

Och som du skrev innan,sååå lömsk.

Han vet precis vilka han ska köra med ;)

Saknar honom redan,vi får ses snarast! =)

Allt bra?

Kram

2009-03-16 @ 19:44:20
URL: http://miian.blogg.se/

Vad du än vill säga så är det välkommet:

och du heter?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Din åsikt:

Trackback
RSS 2.0