Nichole Persson från Kristianstad

(",)
öm punkt och öm punkt hmmm...
visst sur blev jag men de va för att jag inte anser att du har med den saken att göra, låt mej göra som jag vill..
men någon öm punkt kan jag inte påstå att det va, de ska krävas en hel del kan jag lova...
för den sakens skull så tror jag inte att jag är helt okänd för dej ;-)
och varför läser du min blogg egentligen? är det för att lägga kommentarer så fort något av mina inlägg inte passar dej eller? (tydligen inte så ofta)  för isåfall så tycker jag att du ska sluta läsa... eller föresten läs på, hoppas att du finner något av intresse och vet du vad? jag väntar spänt på nästa kommentar hihi *längtar*
puss på dej sötnos..


Kommentarer
Postat av: Sofie

Haj sötnos!

Det är så roligt att läsa hur folk o fä tycker och tänker om saker som dom inte har en aning om.. haha..

Hoppas föresten att kräken som tog din kamera tappar pungen eller något..

Jag visste föresten inte att bondkatt är ett samlingsnamn för alla ras-korsade katter.. haha.. neeej.. puckat.. Main coon är iallafall en väldans söt kise..(och jag som inte ens tycker om katter...) hihi!

Sköt om dig o Jacob! Puss o Kram!

2008-03-17 @ 19:14:51
URL: http://bortsuddad.blogg.se
Postat av: Tess

Den tjejen e ingen vinnare!!

2008-03-17 @ 23:09:56
URL: http://killertess.blogg.se
Postat av: Lollo

Fast en katt vars föräldrar inte är båda av samma ras är per definition en bondkatt! Jag har absolut inget emot bondkatter, tvärtom, men många människor försöker tyvärr tjäna pengar på sina raskatter genom att låta dem få kattungar med en katt av annan ras eller en annan bondkatt. Stötta inte dessa oseriösa människor!

När man köper en raskatt av en riktig uppfödare så betalar man inte 5000-6000:- för att det är en raskatt, man betalar så mycket för att täcka de omkostnaderna uppfödaren haft för att kunna föda upp så friska och stabila katter som möjligt. Detta är något som "blandrasuppfödare" inte gör och således är det rena rama lurendrejeriet av dem att ta t ex 3000:- betalt när de inte gjort några som helst tester på föräldradjuren för att se om de är lämpliga!

Du är dessutom intresserad av Maine Coon vilket gör att det är ännu viktigare att du vänder dig till en riktig uppfödare om du inte vill ha en katt med hälsoproblem. Maine Coonuppfödare HD-röntgar sina katter för att vara säkra på att båda föräldrarna inte har problem med höfterna, de scannar katterna för HCM för att försäkra att de inte har hjärtproblem osv. Här är omkostnaderna för en kull katter om man gör det på ett seriöst vis (som raskattsuppfödare gör):

Hälsoundersökning inför parning av mamma katt tester ca 2000kr,
Stamnamn 1500kr
Stamtavla 200kr
Bet till hankattägare 1500kr/kattunge
besiktning/vaccinering/id-märkning/paket pris ca 1000.-/kattunge om du ska bet var för sig får du lägga på en 500kr.
Mat/sand 300-400kr/kattunge behöver du stödmata så kostar en burk med ersättning idag ca 180kr brukar räcka en 5-8dagar

Med dessa kostnader ser du att ett pris på 5000-6000 kr för en katt uppfödd av en riktig uppfödare verkligen är motiverat! Köper man en bondkatt från en "blandrasuppfödare" för 3000 kr så är nästan hela summan REN förtjänst för dem, eftersom de inte haft väldigt små omkostnader för deras katter. En riktig seriös uppfödare veterinärsbesiktar, ID-märker och dubbelvaccinerar sina katter dessutom så att du slipper göra detta själv.

2008-03-18 @ 07:26:47

Vad du än vill säga så är det välkommet:

och du heter?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Din åsikt:

Trackback
RSS 2.0