Borta bra men hemma bäst (",)

Helgen har verkligen varit lyckad, änteligen så har jag fått se min brors hemtrakter i Norge och det är verkligen jättefint där..
Resan dit hade vi bara motgångar på usch... Först får vi resa tidigt på morgonen med tåg där vi inte hann lösa biljetter på utan sa till konduktören direkt och undrarde om vi kunde lösa det med henne men det kunde vi inte sa hon men inget mer.. Sen pratade pappa med henne igen och då sa hon att antingen så fick vi betala straffavgift på 600kr/person eller hoppa av nästa hållplats!! Upps!! Och vi va tvungna att åka med detta tåget men vi ville inte betalla 1800kr för den resan ghaa!! Men vi hoppade inte av utan bestämde oss för att vi får betala helt enkelt men när vi väl va framme så hade hon fortfarande inte begärt några pengar så det slutade med att vi åkte gratis istället =D
På tåget frågar jag min mamma om hon hade tagit deras pass? What!! "Ska man ha pass när man ska till Norge?" ojojoj nej det räcker med legetimation men det hade inte mamma bara pappa!! Roligt va!
När vi väl kommer till flygplatsen så berättar vi som det är och efter en massa om och men så säger dom att mamma får åka till Norge men vad som händer där sen har dom inget ansvar för så vi tog risken.. I värsta fall så hade hon fått åka hem igen men som tur väl var så fick mamma stanna =)
Men det roliga va att på hela hemresan, varken i Ålesund-Oslo-Köpenhamn så frågade dom efter pass eller legetimation, inte någonstans så vi hade lika gärna kunnat åka utan precis som mamma...
Men men allt slutade gott iallafall och skönt har det varit förutom Jacobs sovtider usch, 4-4.30 varje morgon är ingen höjdare =/ Men jag hoppas att han sover som vanligt imorgon *hoppas hoppas*

Får ju berätta lite om vad vi gjort i Norge, inte för mycket haha..
I lördags så gick vi på konsert, en country grupp som heter "V assendgutane".. Det va jag, Mamma, Pappa, min bror Richard, brors flickvän Linn och hennes trevliga syster Beate.. Helt okej och roligt hade vi också men jag tog det väldigt lungt med drickan för jag skulle ju upp med Jacob dagen efter så vi gick hem vid 2 och jag kom i säng strax efter 3 och trodde att jag skulle få sova till 6-7 tiden men det blev halv 5!! 1½ timmes sömn ajaj...
Det va inget roligt ska jag säga haha men ja det gick, Jacob somnade igen efter en timmes tid ca och sov en timme...
Söndagen tog vi det väldigt lungt, tittade på film och åt gotte mumma =)
På måndagen så gick vi ner till lilla byn och tittade lite, blev väldigt lite shopping faktiskt.. Det enda jag köpte va en grön badanka till Jacob och två par solglasögon till honom, ett par blåa och ett par svarta fast jag ville helst ha gröna men det hittade jag inga.. Men min kille är så tuff i sina nya brills hehe..
Och så köpte jag lite ballonger till Jacobs kalas för det glömde jag ju sist vi firade honom.. Men denna gången när vi firar med släkten så ska det finnas massa ballonger =)=)=)
Och så på tisdagen va det dags för hemresa igen, hejdå Norge...

Idag har jag varit hos kuratorn Ingrid på Hab som har hjälpt maj med ansökan om vårdbidrag, hur jag ska fylla i den och vad som ska skrivas angående allt extra arbete jag har med Jacob och ja det blev en hel del om man säger så.. Jag har inte riktigt tänkt på hur myket jobb det är, visst att jag tycker att det är jobbigt men nu när man får det nerskrivet så inser man verkligen hur mycket tid man egentligen lägger ner på sin älskling..
Imorgon ska jag ta tid på allt jag gör med Jacob för det va tydligen väldigt viktigt i ansökan så att dom på försäkringskassan kan göra en värdig utredning,,
Sen direkt efter så träffade vi specialpedagogen Lena och arbetsterapeuten Lotta... Där gick vi igenom lite smarta leksaker som Jacob kan ha glädje av, saker som han lätt kan sätta igång och stänga av och stora saker så att han lätt kommer åt dom.. Fick hem 2 nya saker och ska få hem en till nästa vecka och allt är sådant som är lätt att sätta igång för honom.. Och så ska vi testa en sak till men jag kommer inte på vad det hette men det skulle vara typ som en matta av en playwoodskiva som han ligger och och när han typ slår på den eller bara skrapa lite med fingrarna så ska det tydligen låta mer för honom eller va det nu va... jaja vi ska iallafall prova den nästa gång så då vet jag mer =)
Både Ingrid och Lena blev helt till sig när dom träffade Jacob då han va på strålande humör och log och skrattade mycket för det har dom aldrig sett honom innan göra för på tittin så har han nog inte riktigt varit tillfreds med för där va han ingen glad pojk inte hehe... Det är så roligt nu för när jag ska busa med Jacob och killa honom så brukar jag hålla upp handen och så gör jag ett visst läte och då vet Jacob verkligwn vad som är på väg =D Hela pojken skiner upp och börjar skratta innan jag killat honom ens haha det är så otroligt skönt att se att han är med så mycket mer nu än vad han va för bara en månad sen =D =D min prins..
Sen gick vi in till stan för jag hade ju glömt att ta ut pengar till bussen så då blev det en runda in på kappahl när vi väntade på bussen och upps där hittade jag lite skoj ju hehe... Hittade världens finaste pyjammaser till Jacob, den ena är helt grön med en liten groda på och den andra är vit med massa groder på - såå söta och fina... Och så hittade jag en skjorta som han ska ha på sitt kalas och ett par sandaler med döskallar på...
Sen åkte vi hem och sov och det va såå otroligt skönt ska jag säga..

I morgon ska jag tydligen in till hjälpmedelcentralen och prova ut en vagn till Jacob som ska vara bra för honom..
Hade jag inte en aning om för jag hade inte fått någon kallelse från Gunborg men som tur va så kunde jag ändå..
Tur att jag fick reda på det ju för vi skulle egentligen in till babyproffsen och köpa ny vagn idag ju hehe..
Jacob skulle få en ny vagn av mormor och morfar i 1års present men nu får det bli något annat, en sak är iallafall en bärsele som jag kan ha på ryggen, bra att ha när vi ska resa och sånt ju... Men jag får nog fråga Jacob om det finns något mer han önskar sig av mormor och morfar =D hmm *funderar*
Rätt skönt att Jacob ska få en specialvagn nu så att han kan sitta odentligt och slippa kasa i vagnen hela hela tiden, kvittar hur mycket jag bullar upp honom och spänner honom så lyckas han alltid att kasa ner.. Skönt att vi får den nu för egentligen får man inte vagn förrän dom är runt 3 år men dom ansåg att Jacob va i behov av en ordentlig vagn där han sitter bra...
Undrara hur den ser ut vagnen, jag har ju sett Mathildas och den är helt okej och ser inte alls ut som en hjälpmedelsvagn eller hur man nu ska säga att det är.. Jag hoppas att den är fin och jag hoppas att den är grön men det kan jag nog sluta hoppas på =( Jag som ville ha en grön och fin vagn *hoppas hoppas*

Nej jag måste betala lite räkningar *IGEN*
Men här är lite bilder från helgen!
Se och njut

image568
(datumen stämmer såklart inte på korten hehe, glömt ändra på kameran bara)




En trött Jacob efter resan


Lördagens partaj och Vassendgutaneimage574



Lilla söta Emily


Jacob och Emily
image579



Sista dagen i Ålesund
image583



image586
(snyggt! dom hade bilbarnstol på flygbussen =))



På Flyget
image591

Till sist min tuffa kille, från shoppingen på måndagen


image594

Med detta säger jag God Natt!!
Måste sova nu....


Kommentarer
Postat av: Anonym

vilka jätte fina bilder va kul att se , idag ska vi på studenten , men lilleman får va hemma med pappa han är så trött efter skolan att han bara orkar en sak på en dag men jag och stora killen ska iväg på kusinens student .hoppas du får en toppen helg .
kram .

2008-06-05 @ 10:09:05
URL: http://ajaxen.blogg.se
Postat av: Linn og Richard

fina bilder du lagt ut syrran:) ses snart igen krammar

lille killen massa från mig

2008-06-05 @ 23:38:53
URL: http://rodsethverting.blogg.no
Postat av: tinkerbellan

ska du in så sök bara efter susanne holm.. Gabriels mamma.. så e jag där hämtar dem mej bara.. ungefär när så man e där!!! hade varit kul o ses.. var många år sedan..

2008-06-07 @ 07:57:42
URL: http://tinkerbellan.webblogg.se/
Postat av: Berit Robin

Hej!

Det låter som ni hade det jättetrevligt. Bra att det gick bra med resan för Jacob också.

Tack för inbjudan till kalaset på Lördag. Har inte fått klart för mig riktigt när Kajsa kommer men jag dyker upp men kan inte säga exakt tid och pussa Jacob.

2008-06-07 @ 22:08:01
Postat av: Beate

Ja nå er det virkelig på tide med en oppdatering:-0

Men får ta det imorgen, nå er det tid for å legge seg.

Masse fine bilder du har lagt ut:)

2008-06-08 @ 00:16:19
URL: http://mrsbea.blogg.se/
Postat av: Anonym

Så glad lille jacob är =) såååå söööt !

2008-06-15 @ 10:29:34
URL: http://madickeen.webblogg.se/

Vad du än vill säga så är det välkommet:

och du heter?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Din åsikt:

Trackback
RSS 2.0