Bullshit!

Att Jacob skulle blivit så dålig som han va när han föddes pga. att jag rökte någon gång under min graviditet är fullständigt bullshit!

Har fått reda på att en på mitt jobb gått och sagt att det va pga. min rökning (vilket jag INTE gjorde alls ofta!) som Jacob blev så dålig och därför fick den start i livet som han fick!

Men bara så att ni vet så har jag frågat läkarna om det kunde bero på det och det gjorde jag med en gång och det behövde jag inte alls tro! Men visst du vet väl mer än jag antar jag, synd bara att du inte va med mej i starten så kanske du vetat lite bättre!

Jag blir så fruktansvärt besviken när jag hör något sådant och det trodde jag verkligen inte heller att jag skulle få höra, allra minst trodde jag att jag skulle få höra det från dej. (nämner inget namn men personen i fråga lär ju känna sig träffad och kanske få sig en tankeställare! Jag vet iallafall vem det är..)

Skitsnack är det värsta jag vet, även om hon kanske inte menade det som skitsnack så sårade det mej ändå...

Men bara för det ska jag nu berätta lite kortfattat varför Jacob blev så här dålig!

Jacob svalde massa fostervatten med avföring och på vägen ut svalt blod, mitt blod vilket tydligen inte va bra. Han hade legat i det skitiga fostervattnet väldigt länge, varför bebisar bajsar i mammans mage vet dom inte riktigt säkert men dom tror att dom gör det för att dom inte trivs och vill komma ut. När han väl kom ut så andades han inte och det va pga. att han svalt fostervatten med avföring därav så hade han syrebrist i 2 minuter. Och pga. syrebristen så har Jacob epilepsi och eventuellt en lättare hjärnrubbning dock som vi inte vet ännu.

Och för att en bebis bajsar i vattnet är inte för att man eventuellt kanske har rökt under graviditeten!

Men sen va det så mycket annat fel på Jacob som upptäcktes när han låg på neonatal i Lund men även då har jag fått bekräftat på att det inte hade med min rökning, som hände ibland, att göra. Många bebisar födds med fel och tyvärr så va min son en av dom, önskar att han inte behövt vara med om den här starten bara..

Om nu den här personen har fått för sig at det är pga. det som Jacob blev dålig så undrar jag hur alla andra barn ens överlever när det finns mammor som röker konstant under sin graviditet (jag dömer ingen, det är upp till var och en om man vill röka)?

Hur kan jag, mina brorsor och min syster vara så välmående när våran mamma rökte med alla fyra? Hur kan mina vänner (vars mamma rökte) vara helt friska?

Jag kan liksom inte få ihop det med tanke på att Jacobs start "grundades" på min rökning.. hmm.. lite skumt...

Jag tycker att den här kvinnan som påstår detta ska ta och tänka till lite, kanske be om ursäkt? Eller allra helst tala om för alla som hon sagt det till att det inte är sant..

Jag bryr mej inte vad du gör för jag vet sanningen och det är det enda som betyder något.

Men du sjönk i mina ögon i alla fall..

*

Helgen i sig har varit bra. I fredags så va min syster här, hon sov över istället för att cykla hem till huset. Tess kom hem till oss på dagen och traggade en massa, hennes kille kom lite senare när han slutat jobbet. Tess klippte syster och färgade håret på henne och klippningen blev bra men min smarta syster fick för sig att man kunde gå från brun till mörkblond utan att bleka bort den mörka färgen =/ hon fick göra som hon ville och ja hår utväxten blev ljus men inte det andra haha det blev mörk! Men som tur va så hade jag en mörkbrun så vi gjorde om det på lördagen och det blev bättre..

Tess och Ken gick hem sen för att fixa till mat och det skulle jag och syster också göra. Sen blev det att titta på film, tittade på 2 sen la vi oss..

Syster sov hos maj igen så hon va här hemma lite på lördagen också sen va det dags för henna att åka hem. Men själv så va man hembjuden på middag hos Lisa (",) tacospaj och sallad mmm mm det va riktigt gott, Tack Lisa!!!

Vi bara tog det lugnt, snackade massa och mös med Jacob. Sen skulle lisa hämta Nina så då passade jag på att åka med hem så behövde hon inte ut och köra igen.

För deras del så blev det party party haha och för min del så blev det Jacob Jacob (",) min underbara Jacob.. Han är så härlig nu för tiden, skrattar och pratar så mycket gör han. Älskar att höra när han pratar och gaggar (",)

Nu har han börjat att protestera mot den röda stolen =/ Det beror på att han gillar inte att vara fastspänd och har aldrig gjort det men det ska jag se till att han vänjer sig vid. Kan ju inte hålla på att hänga så mycket som han gör, men så ska han inte ha den så länge till fast med den andra stolen så späns han också fast så det kvittar. Det går framåt med att sitta själv i alla fall.. Jag hoppas inte det dröjer för länge till men det tror jag inte.

*

Idag vaknade Jacob 9.30? Han sover så länge!

Så det va inte lönt att låta honom sova förmiddagen ju så jag höll han vaken till 12.00 och så får vi se hur länge han sover. Hoppas han sover till 14.00 för då blir det inte svårt att hålla honom vaken till 19.00. I värsta fall så får han lägga sig lite tidigare men det löser sig. Han får vara vaken så länge han orkar.

Får se vad som händer idag, jag hoppas att jag får träffa Maya och Ville idag eller imorgon! Hoppas att dom kommer. Maya är 1 år äldre än Jacob och är Lisas systerdotter och Ville är 4 månader och är Lisas brorsson. Ville har jag aldrig träffat men Maya har jag träffat fast det va längesen, tror Jacob va 1 månad så det är lite mer än 7 månader sedan, oj! Ja jag får se om det blir idag eller imorgon men en dag måste det bli. Om dom kommer... *hoppas hoppas*

Tror jag ska ut och cykla idag med Jacob, syster lämnade sin cykel här så att jag kunde få testa och se ifall han gillade det. Ska bli spännande (",) Får se sen när Jacob vaknat och ätit sin middag om det blir någon tid över för lir det att vi ska träffa bebisar idag så får jag ta det imorgon om tiden inte hinns med. Det är ju fint väder ute med ju..

Undra föresten om det kommer att komma någon snö eller inte? Är det inte sportlovsveckan snart? Då brukar det ju snöa... jaja vi får se när det kommer, jag klagare inte.. Tycker att det är skönt att slippa snön vill helst att sommaren ska komma så att man slipper att frysa, även om jag inte brukar frysa men jag tänker på alla andra. Omtänksam som jag är (",)

Nej nu ska jag upp och plocka undan, får passa på nu när Jacob sover.

Lite bilder på min son, dock inga nya.
*
image173

   

image179

   

image186

    

image189

    
*

*

Min son är i det största som hänt maj!

Det underbaraste! Det vackraste!

Det viktigaste! Det heligaste!

Det dyraste! Det finaste!

Utan han är jag inget!

*
*

Som ett sken,

finns den värmen inom dej

Kom hit till mej,

och ge av det

Förnekar inte,

vi flyr vardan som den är

Lever i en låtsasvärld,

men vem vill vakna upp

Har aldrig känt så här

*

Som ett löv,

far med vinden darrar jag

Förutan dej,

så är jag svag

Jag förnekar inte,

jag är lika rädd som du

Att det vi känner ska ta slut,

vill aldrig vakna upp

Har aldrig känt så här

*

Att drömma sig bort,

med någon som

Man blir berusad av att hålla om

Glöm mej aldrig

*


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja det är inte skoj när folk snackar skit om en fy faro !! Men du det är nog bara början så gör dej redo. vi får höra mkt hela tiden :O( Alltid fått och får väl för alltid göra d med. Angående rökning och det dära, så är ju inte det orsaken angående Jacob VERKLIGEN INTE.. När man vet hur din förlossning gick till och allt. Det är ju inte rökningens fel. MEN angående rökning, om man röker på heltid liksom osv.. så får barnet syrebrist i magen helt klart de säger säg självt, men de e ju inte de din son fick utan de va jobbig förlossning. Och visst det är många som föds friska som har rökande föräldrar. men även dem som blir sjuka pga rökning, så det är till ofrån. Krma på er stå på dej !!!

2008-02-10 @ 18:20:33
URL: http://mommy.webblogg.se
Postat av: Anonym

Min personliga åsikt e att eftersom det e vetenskapligt bevisat att rökning e jättw farligt för fostret i magen, ja tom värre än alkohol så kan ja inte a nån förståelse för att man som mamma kan få för sig att röka med en oskyldig liten bebis i magen! men därav inte sagt att det e därför Jacob har blivit dålig, men du måste ju varit medveten om riskerna när du va gravid... Kram

2008-02-10 @ 19:45:23
Postat av: Marilene

Hej Hej!
Måste bara lägga en kommentar om detta för detta störde mig så kollosalt mycket!
Att folk springer och bara yttrar sig om saker de inte har en aning om irriterar mig.....
Jag kan glädja dig med att jag har rökt under båda mina graviditeter minst 15 ciggaretter om dagen och mina barn är FULLT friska, så att det är rökningen som gjort att Jacob är som han är kan ni bara ta å glömma...... Och om ni undrar vad som är "galet" tycker jag att ni kan fråga mamman själv vad det är som är fel istället för att hitta på att det är rökningen! Och där av visa henne den Respekt!
Ush ett argt inlägg men önskar dig all Lycka Till med Jacob!
Kram

2008-02-10 @ 21:07:48
Postat av: Sofie

Vidrig människa den där.. men det finns ju många av dom tyvärr..! :( Men bara stå på dig,..du vet ju vad som är sant..men förstår att det känns..:(
Hoppas allt är bra med dig annars! och med pojken såklart! sköt om er! pussokram!

måste föresten också lägga till... att den som skrivit kommentar här utan att skriva under med namn..det är så sjukt fegt.. kan man inte stå för sina åsikter så ska man inte yttra dom..

kraam!

2008-02-10 @ 22:36:06
URL: http://bortsuddad.blogg.se
Postat av: max olivers mamma caroline

hej
jag rökte när jag var gravid med båda mina söner och dom är fullt friska och livliga
och
jag tror att alkohol är lika farligt med.
ha en bra dag
mvh caroline

2008-02-11 @ 10:27:32
Postat av: Marie

Jag tar inte personen i fråga i försvar Linda.Men vi är många på din tidigare arbetsplats som diskuterat detta inlägg..Har nämligen ALDRIG hört nån säga detta som den hära "sladderbyttan" sprider..Dom flesta vet nog hur det gick till när du fick Jacob i såfall..MEN MEN vi tycker det är stort SKIT av den som sladdrar åt dig inte kunde va en sån bra arbetskompis så HON ringde o talade om när där var tjänster ute, som du då haft chans att söka..Det är väl verkligen en GOD ARBETSKAMRAT..Det tycker jag skulle kännas värre Linda att du inte kunde lita på den personen, som istället för att sladdra kunde hjälpt dig...Hoppas iallafall du och Jacob har det bra...

2008-02-11 @ 13:56:13
Postat av: Miia

men åhhh så löjligt att hålla på att diskutera en sån grej,på jobbet dessutom!!!!
har folk inget bättre för sig?
blir så jälva irriterad och mest irriterad blir jag på folk som kommenterar utan att ha sitt namn med i kommentaren!!!!!
stå för vad ni tycker!!!!
Det är ju risk med att gå på öppen gata nuförtiden,andas in alla utsläpp osv...snart får man väl inte leva heller!!!
Min mamma rökte både under graviditeten och när hon ammade mig och mina två systrar,min äldsta syster lider av en utvecklingsstörning men inte fan beror den på rökning utan komlikationer vid förlossning!!!
puh! om folk bara va lite pålästa,ELLER brydde sig lite mindra om andra så vore livet allt bra skönt!!!!
Keep fighting!!!!
Är så jävla impad över att du klarar dig ensam med Jacob!!!

2008-02-11 @ 15:31:45
URL: http://miian.blogg.se
Postat av: Vanja

STÅ PÅ DIG!! det har absolut inte med rökningen att göra, min kompis har en son som är utvecklingsstörd men det hela berodde på komplikationer vid förlossningen och inte för att hon rökte under sin graviditet. Så Linda stå på dig!! Sköt om dig och krama Jacob. Kram kram

2008-02-11 @ 18:12:33
URL: http://vanjal.blogg.se
Postat av: madde

du kommer "vänja" dej.. sånna är människor i dagsläget tyvär:(

2008-02-11 @ 23:26:32
Postat av: linda svarar..

anonym: borde egentligen inte svara dej men jag gör det ändå, vem du nu än är. om det nu är vetenskapligt bevisat så förstår jag inte varför inte fler barn föds dåliga utav det.. jag säger verkligen inte att man ska röka, och jag rökte INTE mycket under min grav-tid men.. ibland är det inte så lätt att sluta sådär tvärt av. och sen kan jag inte förstå varför min barnmorska sa till maj att jag skulle trappa ner, behövde inte sluta helt utan trappa ner bara. Men jag slutade ändå förutom dom enstaka gångerna som jag tog en cigg.. klart att alkohol är minst lika farligt...

Marilene: ja jag håller med dej.. min mamma rökte med alla oss och det är inget fel på oss som sagt.
tack så mycket.. kram

max olivers mamma caroline: ja det tror jag också, minst lika farligt.. hoppas du haft en bra dag.. kram

marie: som sagt, så va det ingen på mitt jobb som sa det till mej. och personen har inte snackat på jobbet. och nej jag vet faktiskt inte om jag kan hålla med om att det skulle vara värre med tjänsterna? om det nu hade varit så.
kul att du gav dig till känna, vet inte vilka som läser på jobbet men roligt att du är en av dom (",)
kram

2008-02-11 @ 23:35:11
URL: http://jacob070527.blogg.se
Postat av: Verra

Hej. Hittade nyss din blogg..vilken underbar son du har..Hadet så bra..Kram till er båda

2008-02-12 @ 11:32:38
Postat av: linda svarar

verra: tack! ha en bra dag du med (",) kram

2008-02-12 @ 21:00:48
URL: http://jacob070517.blogg.se
Postat av: Ingrid

Hej Linda! Ja du, skitstövlar har det alltid funnits på vår arbetsplats, men den personen som pratat så hett o brett om dej kanske skulle läsa lite mer om människokroppen, o om graviditeter, ja nu skiter vi detta, Jag tycker det är trevligt o läsa om dej o Jacob man ser dej ju aldrig (synd tycker jag)ja det är ialla fall en liten söt guldklimp du har sköt om dej. många kramar till er båda:)

2008-02-12 @ 22:36:28
URL: http://jacob070517.blogg.se
Postat av: linda svarar..

ingrid: va kul att du läser ingrid (",)
ja sånt kommer man aldrig ifrån tyvärr men som du säger, nu skiter vi i det... det går mot ljusare tider och skönt ska det bli. ja svårt när att träffas när du jobbar natt ju, lite sent för Jacob hmm.. men du får gätna komma och hälsa på. bor i samma hus på stubbagatan fst en trappa upp, man går in på framsidan och har en altandör som ingång. ja du ser det! du är välkommen om du har vägarna förbi en dag. ta hand om dej! kram..

2008-02-12 @ 23:07:01
URL: http://jacob070527.blogg.se

Vad du än vill säga så är det välkommet:

och du heter?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Din åsikt:

Trackback
RSS 2.0