Fredag!

Ja nu är det ett litet tag sedan jag bloggade men jag har ju haft mamma på besök så jag har inte haft tid..
I onsdags så va vi inne på ögon med Jacob men han va inte på vidare bra sammarbetshumör så det gick sådär med undersökningen, men det hade inte blivit bättre men inte sämre heller.. Det är så svårt att se när dom är så små och ögonen är inte helt utvecklade förrän dom är 8 år så det finns goa tider kvar.. Men iallafall så fick jag reda på vad det hette men jag kommer inte ihåg vad det heter - har det på en lapp där uppe hehe men det va något som började på N och det är något som är medfött bara det att det att man inte lagt märke till det med en gång... Tittar Jacob åt höger så skakar båda ögonen, tittar han åt vänster så är ögonen helt stilla och tittar han rakt fram (med ena ögat för det andra tittar ju in) så skakar bara det ena ögat.. Han lider inte själv av det - alltså han ser inte "skakigt" och det är ju tur.. Han kommer alltid att ha det så och som ögonsköterskan sa att det Jacob har är väldigt diskret, finns dom som i princip hoppar upp och ner och Jacobs ser man om man vet om det och tittar honom i ögonen! Jag har faktiskt inte träffat någon som frågat varför hans ögon skakar.. Men vi som vet det tänker ju på det hela tiden! Ska iallafall fortsätta med lappen för ögat men istället för 15 minuter så ska han ha den 30 minuter om dagen.. Hon sa att det är inte lönt att snabba på det för vi har gott om tid..

I torsdags så bakade jag - kryss i taket hehe... Händer inte ofta men så hittade jag ett recept på delicates bullar mmm mm sådana man köper i affären, delicato heter dom nog och ja det blev verkligen lyckat! Shit va goda dom blev! Precis som om man köpt dom ju bara det att chokladen runt om blev lite tjockare men nu vet jag hur jag ska göra nästa gång så att det blir tunnare.. men dom har blivit godkände av ett antal provsmakare och imorgon ska pappa också få smaka och han kommer att älska dom - det vet jag!
Sen gjorde mamma varm smörgåstårta och den blev också riktigt god =D Blev några bitar över som jag kan frysa in och njuta av en annan dag =) lär ju bli en ikväll hihi..

Och så har vi idag då, skulle vara hos sjukgymnasten på hab kl 9.00 och självklart vaknade Jacob kl 6 istället för 7 och det betyder att han inte va så sammarbetsvillig heller.. Fast det gick jättebra ändå i början så det va skönt.. Vi tränade inte något utan Gunborg ville mest känna på honom och se hur han va och så.. Pratade också om att Jacob ska få ett "skal" - dom gör en gjutning (stavas?) på Jacob ben och rygg och så gör dom ett hårt skal av det som han sedan ska ha på sig och stå i en ställning som man kan rulla runt med.. Vi ska göra det i juni och så får vi den i augusti.. Anledningen till att han ska aha den är för att han är så stel i kroppen och spänner varje liten muskel och det är viktigt att han kommer upp och står och för att hjälpa honom att slappna av lite så ska han stå i den och i början kommer han att spänna sig men efter ett tag så kommer han att slappna av och så håller det i i några timmar efter att skalet kommit av. Sen så kommer han ju att kunna få komma upp och kanske få upp intresset för omvärlden lite mer om han står upp.. Ja vi får se hur det blir men det kommer att vara bra för honom och det är det som är det viktigaste =)
Sen har vi varit och köpt present till Mathilda =) eller Jacob har köpt den, jag har bara följt med hihi..
Och så har vi varit på bolaget och köpt lite cider till maj som jag sak ha imorgon när jag ska hem till Lisa =D Yes Linda ska ut imorgon! Inte ofta det händer hehe.. Men det kommer att bli så jävla roligt!!!
Sen har vi varit på både kvantum och konsum och handlat och en liten runda inne på sparbanken, fick en sparbössa till Jacob så nu ska vi spara lite pengar hade vi tänkt =)
Så det har varit en förmiddag med mycket in och ut i bilen och Jacob som varit vaken sedan kl 6 och vi va hemma kl 12 och sex timmar är väldigt länge för min son men tror det eller ej så har Jacob varit hur snäll som  helst och knappt märkts att han varit med idag =D Så snäll han varit mot sin mamma idag!
Nu ligger han och sover och jag hoppas att sover 1 timme till så att han är riktigt utvilad ikväll =)

Skulle egentligen lagt in lite bilder men jag glömde kameran där uppe så det får va så länge..
Jacob har ju fått en riktigt stor badbalja av mormor och morfar som både mamma och Jacob får plats i så nu kan vi bada ihop hemma hehe..
Fast jag ska inte använda den som en badbalja sen utan Jacob ska ha den som ett bollhav (om han gillar bollhav vill säga) men det får vi ju testa först..

Annars idag ska vi inte göra så mycket, Emma kommer en runda innan hon ska börja jobba ikväll - har ju fått våran Taxfree katalog nu så vi ska titta lite i den! Tråkiga är att dom inte har sådana erbjudanden som att ta 4 flaskor och betala för 3 plus att det är danska priser så det kommer att bli dyrare än vanligt.. Men vi får räkna lite på det så får vi se om vi beställer där eller om vi handlar på plats! Hade det varit Taxfree katalogen i Sverige så hade du kunnat köpa 1 liter Barcardi razz för 105:- ca och det är inte fy skam, vodkan tror jag kostar 120:- för en liter... Och i denna katalogen nu så va det dyrare i danska plus att man ska räkna över i svesnka så det blir änu mer..
Men men så är det..
Sen skulle Lisa också komma en runda, hon skulle lämna sin dator till lillebor så skulle han titta på den om han fick tid till det! Och så har hon bränt ut en skiva till Jacob med massa massa blandad barn musik!
Och så har Jacob fått en gitarr av mormor som mamma ska klinka på haha! Han gillar ju musik så då får man ställa upp på de haha! Låter egentligen förjävligt men han gillar ju det och det är ju tur =D

Mamma ska sova hos syster idag, tar ju varannan dag hehe så ikväll blir det lungt. Ska städa lite tänkte jag! Fick föresten hem köksbodet igår och det blev faktiskt helt okej. Men nu kan jag inte hänga tvätt på tork i köket utan jag får snällt springa ner i källaren! Fast jag kan ju hänga tvätten ute ju - måste bara köpa klädnypor för Jacobs små kläder lär ju flyga iväg annars ochd et vill jag inte!
Idag slängde jag fram kläder till mamma som hon skulle klä på Jacob och utan att tänka på det så fick hon ett par byxor i storlek 68 och han kunde ha dom  galant! Inga problem alls, varken för små eller för korta! Så han är verkligen liten min kille.. Fast jag är glad att jag slipper bära tungt! Så mycket som jag bär på honom - i princip hela dagen! Förutom när han äter eller sover eller tränar annars är han i min famn hela tiden så då är det skönt att han inte väger mer än 8kg..
Jag har läst i många bloggar om att bebisar ska vara tjocka!! Varför det? Kan dom inte vara normala då? Jacob är ingen tjockis men han är verkligen inte en spinkis heller, han är perfekt!! Min Jacob är perfekt och han är ingen tjockisbebis =D
Tjockisbebisar är så rultiga och goa men det är Jacob också... Fast i ansiktet hehe.. Jacob har tjockiskinder - tjockishänder - tjockisfötter efter sin mamma men sen hans kropp är smal efter sin pappa.. Sen längden så va han lång när han föddes, 55cm, men idag tycker jag inte att han är så lång längre - inte för att vara snart 1 år, nu är han 70cm.. Han är ju inte kort heller men hade han varit uppe och rört på sig och aktiverat sig så hade han varit lite längre! Så han kanske blir kort som sin mamma haha nej det tror jag inte men han kommer nog inte bli så lång som sin pappa heller utan mer något emmaln mamma och pappa.. Han kommer iallafall att bli världens vackraste pojke!! Han kommer att charmera alla flickorna i skolan =)
Världens Bästa och Vackratse Jacob!!
Och han tillhör bara maj!

Kommentarer
Postat av: Linn og Richard

Så fint at det går så bra med Jacob, höres ut som han er mye roligere nå!=)
Og du har helt rett i at han er virkelig en supersöt liten unge, var fine bilder du hadde lagt ut av han lite lenger ned!=)

2008-04-18 @ 13:35:54
URL: http://rodsethverting.blogg.no
Postat av: Anna

jo det e bra me mig!

Ja, visst mår man illa... vilka idioter!!!! Jag har väldigt svårt för dem (för att uttrycka mig mildt!!!) *grrr*

Hur har det gått me dem idioterna som va hos dej o snodde grejer? Ngt nytt på den fronten? Dem förtjänar me ett o annat... =(

Kraam

2008-04-18 @ 22:01:46
URL: http://annaalbert.blogg.se
Postat av: http://TUMADRE.blogg.se

Kul att du gillade idén :)

2008-04-19 @ 10:33:22
URL: http://TUMADRE.blogg.se
Postat av: Anonym

hej !! kul att se att de går frammåt me jacob , här hemma har vi nyss fixat ett nytt stå skal åt lille man och nya ortoser , varm smörgås tårta låter jätte gott.. önskar dig en trevlig helg .

2008-04-19 @ 17:10:58
URL: http://ajaxen.blogg.se
Postat av: Maria

Klockan är 01.39 och jag Hoppas att du har RIKTIGT roligt ute nu!!! Det e du värd=) och du...mitt gryn e en RIKTIG liten tjockis bebis hahahahha=) Då kan ju dom bli helan o halvan =) =)

2008-04-20 @ 01:43:34
Postat av: Linda

Maria: Haha ja det kan dom bli då =D
Jag hade roligast på förfesten sen i stan va det lite mindre roligt men det va okej ändå, är pigg idag istället och det är skönt =)

2008-04-20 @ 13:33:20
URL: http://jacob070527.blogg.se
Postat av: Anna

nä, de e inte kända för att va snabba!! =( Trist..

Jo, helgen har varit utmärkt!! Varit lugnt o mysigt.. Haft en mamma-dotter-dag i helgen, det va så längesedan så det va mysigt!! Själv då?

Kram

2008-04-20 @ 13:38:45
URL: http://annaalbert.blogg.se
Postat av: fia

hej !! jo ortoser är som skor fast man gör gutningar me gips för st så den formas efter foten sen så blir det som skor som ger stöd åt foten så den kommer i8 rätt possistion han måste ha dom för att kunna stå i stå skalet , om du inte för står vad jag menar så fråga på ortopeden .. kramar ..

2008-04-21 @ 10:45:15
URL: http://ajaxen.blogg.se

Vad du än vill säga så är det välkommet:

och du heter?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Din åsikt:

Trackback
RSS 2.0